Gender trouble: feminism and the subversion of identity (ограниченный просмотр)
Since its publication in 1990, Gender Trouble has become one of the key works of contemporary feminist theory, and an essential work for anyone interested in the study of gender, queer theory, or the politics of sexuality in culture. As Judith Butler writes in the major essay that stands as preface to the new edition, one point of Gender Trouble was 'not to prescribe a new gendered way of life, but to open of the field of possibility for gender.' Widely taught, and widely debated, Gender Trouble continues to offer a powerful critique of heteronormativity and of the function of gender in the modern world. Judith Butler's new preface situates Gender Trouble within the past decade of work on gender, and counters some common misconceptions about the book and its aims.

Undoing gender (ограниченный просмотр)
Undoing Gender constitutes Judith Butler's recent reflections on gender and sexuality, focusing on new kinship, psychoanalysis and the incest taboo, transgender, intersex, diagnostic categories, social violence, and the tasks of social transformation. In terms that draw from feminist and queer theory, Butler considers the norms that govern--and fail to govern--gender and sexuality as they relate to the constraints on recognizable personhood. The book constitutes a reconsideration of her earlier view on gender performativity from Gender Trouble. In this work, the critique of gender norms is clearly situated within the framework of human persistence and survival. And to "do" one's gender in certain ways sometimes implies "undoing" dominant notions of personhood. She writes about the "New Gender Politics" that has emerged in recent years, a combination of movements concerned with transgender, transsexuality, intersex, and their complex relations to feminist and queer theory.

Буду покупать и читать целиком и внимательно, потому что содержание в сочетании с авторским стилем усваиваются медленно. Сейчас меня больше всего заинтересовала категория livable life. У меня есть ощущение, что эту категорию слишком часто предполагают по умолчанию (хотя его необходимо постоянно проговаривать, потому что для тех, чья жизнь livable по умолчанию, альтернатива неочевидна), или переводят в конкретные понятия (определяемые группой, но выдаваемые за универсальные).
Задача движений [феминистических, гей-активистских, интерсекс и т.д.] - разобраться, какие нормы и условности позволяют людям дышать, желать, любить и жить, а какие нормы и условности ограничивают или лишают условий для жизни. Иногда нормы функционируют сразу в обоих направлениях, а иногда для одной группы работают в одном направлении, для другой - в другом. Важнее всего перестать навязывать всем жизням то, с чем могут жить лишь некоторые, и, соответственно, воздержаться от навязывания всем жизням того, с чем некоторые жить не могут. Различия в положении и желании демонстрируют пределы универсальности как этической концепции. Критика гендерных норма должна идти в контексте проживаемых жизней и руководствоваться вопросом: что обеспечивает максимальную возможность жизни, которой можно жить (livable life), и что обеспечивает минимальную вероятность неперносимой жизни или даже социальной или буквальной смерти.